Se upp med Canal Digital och deras ”diktatoriska” kontrakt. Enligt dem är ni skyldiga att betala för digitalboxen när den går sönder. Ett horribelt beslut och diktatoriskt, dessutom felaktigt. Jag tog för åtta år sedan ett abonnemang hos nämnda företag, vilket för mig innebar ett antal kanaler samt en digitalbox, vilket var helt nödvändigt, för att kunna se de kanaler som intresserade mig. För att få tillgång till dessa tvingades jag köpa ett färdigt ”paket” med ett antal bråte av helt ointressanta kanaler, allt för att motivera priset, men för mig bara sopor. Åter igen ett diktatoriskt förfarande, vars syfte är att för ett billigt inköp av osäljbara kanaler blanda dem med säljbara. Därmed tvingas köparen att betala överpris för osäljbar bråte.
Nåväl jag köpte omnämnda paket till ett oskäligt pris, med tanke på att den största delen var ointressant. Men därmed var inte problemen över. Kanalutbudet jag köpte och digitalboxen var oskiljbara, så för att få åtkomst till mina kanaler jag abonnerat på följde den naturligtvis med abonnemanget. Efter några månader behagade den sluta fungera varför jag kontaktade företaget och klagade, efter en del strul fick jag en annan box. Efter ytterligare en tid gick den också sönder, men då krävde de mig på ersättning för den nya eftersom de sade att garantin var slut, och så har det fortsatt. Till sist ringde jag Canal Digital och frågade vad de menar med att jag skall betala ett flertal ”boxar.” Jag köpte ett abonnemang där en digitalbox ingick, utan den hade man inte åtkomst till de kanaler jag önskade se. Varför betala ytterligare ett flertal boxar när de går sönder? Det borde vara ert bord eftersom den är nödvändig för att få åtkomst till den varan jag betalat för, där även boxen ingick.
Jag fick så småningom tala med en av de två chefer, en kvinnlig sådan, hon tycktes mest se dollartecken i allt. Det finns ett uttryck som säger att ”snålheten bedrar visheten” men att förstå innebörden så fodras en viss intelligens vilket inte alla har. I det här fallet har snålheten tydligen varit ledstjärnan när det gällde inhandling av digitalboxar. Ni tycks inte ta något ansvar för den produkt ni inköpt, utan överför det till den som köper ett abonnemang av er. Denna person får alltså betala era misstag i snålhetens namn, utstuderat fräckt och oförskämt. Den där ”digitalburken” är inte någon högteknologisk grej. Uppbyggd med bra komponenter borde den hålla minst tio år, det finns inget som säger något annat. Men med er snålhet och ert felkalkylerande vid inköp av era digitalboxar föredrog ni att skjuta över ansvaret för ert dåliga omdöme till den som köper ett abonnemang, det går bra, tills tillräckligt många sovande vaknar. Kanske jag kan väcka några till medvetande.
Jag försöker med en liknelse. Om jag köper en radio och den går sönder, så lagas den eller utbytts utan kostnad. När den går sönder efter att garantitiden utgått får jag själv stå för kostnaden. När jag gör mitt inköp så ser jag till att köpa en bra och tålig produkt. Köper vi ett abonnemang av Canal Digital påtvingas vi en digitalbox. Vi har inga som helst valmöjligheter att välja, är helt utlämnad till okunniga inköpare av boxar som tycks vara styrda av snålhet eller okunskap och det menar ni att vi skall ta ansvaret för, och bara tacka och bocka ”fy fan.” Nej, svenska folket protestera så de hör det genom sina båda digitala öron.
De som har inköpt boxarna har också fabriksgarantin, inte vi som abonnerar i andra hand på något utbud från Canal Digital. Där vi tvingas köpa boxen tillsammans med det programutbud vi önskar. En påtvingad dålig boxer är ert ”bord”, er garantifråga och ingen annans. Köp kvalitet och häv inte över er dåliga kunskap vid inköp av boxar på oskyldiga abonnenter. Någon rättvisa kan ni väl kosta på er. Personligen har jag arbetat med elektronik i drygt 65 år. Mätteknik, flygelektronik, radar, radio och tv så jag vet vem som skall stå för garantin.
Funderaren