Något att fundera över.

Att arbeta på tåg och i det här fallet som hovmästare och vagnchef på 50-talet kunde ha olika sorters problem. Om vi ser till hur kökspersonalen hade det så var det ett slitsamt arbete att få fram maten tillräckligt fort. Kokerskan var ensam och ansvarig för att varmrätter kunde serveras nära nog omedelbart efter beställning. Till sin hjälp hade hon en person till att sköta disken. Maten värmdes på en järnspis som eldades med björkved för att snabbt kunna värma maten. På sommaren var det många resenärer som önskade äta under resan vilket resulterade i att allt eldande i spisen drev upp värmen till ca 40 grader, tänk er att arbeta i den värmen en hel dag med jäkt hela tiden.  Jag nämnde att det också fans en person som stod för disken, do två var ett gäng som bland några andra gäng alternerade mellan oss hovmästare.

I ett av dessa gäng var kockan religiös (Jehova vittne) inget fel med det hon skötte sitt arbete som alla de andra. Hon var gift med en likasinnad. Han brukade komma och möta sin fru när tåget med restaurangvagnen  urkopplades i Krylbo som var hemmastation. Vid ett tillfälle frågade jag om jag fick lifta med dem till Avesta, jo då det gick bra så vi for iväg rätt som det var bromsade han bilen omotiverat på raksträckan. Jag frågade varför han bromsade och fick till svar “såg du inte damen som gick över vägen”. Jag såg igen, men han inte säga mera när frun sa att han såg personer , bilar och till och tåg som han bromsade för. Under senare tid har han lärt sig att särskilja äkta och icke äkta personer och bilar, men ibland missar han och då stannar han hellre säger frun.  Jag har kommet underfund med att oäkta personer etc. är mera gråfärgade i sin framtoning säger han och om det är tveksamt så stannar jag. Lyckligt och väl i Avesta tackade jag för skjutsen och mig själv till att vi inte krockade under resan. Frun var van vid spökfigurerna så för henne var det normalt om han bromsade för tåget som korsade vägen.

Ett annat fenomen som jag funderat över är när två personer mötts på en gata, råkar det vara du så ser du att för att undvika krock viker du av mot höger för att lämna plats åt den mötande. Så gör också den mötande och ni står ansikte mot ansikte varför Vårt hus är beläget endast 10 meter från Riksväg 50 och på sommaren är vägen mera trafikerad än vad den är under vinterhalvåret. Vid ett tillfälle kom två tyskregistrerade bilar en från vardera hållet båda bilisterna verkade försöka att undvika krock men i själva verket medverkade de till krocken Varför? De båda fallen som jag nämnt är långt ifrån sällsynta. Fins det en omedveten styrning i botten eller är det en påverkan från yttre krafter. Vad jag vet så fins det inte någon forskning på nämnda område. Det går naturligt vis att fundera i olika möjligheter. I fallet med de två mötande på gatan kan det vara så att ” tanken att lämna platts ” kom samtidigt från de båda inblandade tanken var då också en order till berörda muskler att agera eftersom tanken innebar att skydda sig mot en fara. Det fins säkert åtskilliga förklaringar till hur människor fungerat i olika situationer  Men vad har vi dom lärde som skall lära oss obildade hur slipstenar skall dras.

Funderaren.

Det här inlägget postades i Övrigt. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.